سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اطلاعات عمومی
عمل کننده بی بصیرت، مانند رونده در بیراهه است . هر چه تندتر رود، ازمقصد دورتر شود . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:   سینا معینی،فواد ناصری،زانیار یوسفی  

یکشنبه 86 اسفند 26  12:24 صبح

شهرستان مریوان

این شهربیش ازیکصدسال سابقه تاریخی دارد. یکی ازشاهزادگان قاجاربه نام فرهاد میرزا که کمی پیش ازمشروطیت دراین محل حکومت می کرد، درمریوان قلعه ای بنا کرد که جریان بنای آن رادر کتیبه ای که به دیوار مسجد دارالاحسان (مسجد جامع سنندج) نصب کرده، شرح داده است. این شهر مرزی در همسایگی دولت عثمانی قرارداشت و به دستور ناصرالدین شاه قاجار درسال 1282 هـ ق قلعه ای مستحکم در آنجا احداث شد.

درسال 1286 حاج فرهاد معتمدالدوله بر استحکام قلعه افزود وآن را شاه آباد نامید. در کنارهمین قلعه نظامی، روستایی به وجود آمد که به نام قلعه (مریوان) نامگذاری شد. درداخل شهر به دستورحاج معتمدالدوله یک باب قنات، حمام و آب انبار احداث شد. بعداز حاج فرهاد معتمدالدوله، حاج محمد علیخان ظفرالملک قلعه را وسعت داد ودرداخل آبادی شاه آباد چندین باب منزل، یک کاروانسرا و قناتی دیگر احداث کرد. بعدها کلیه این تاسیسات در اثر شورش و هرج ومرج عشایر کرد منطقه، ویران شد. دراوایل حکومت پهلوی، حاکم وقت در روستای موسک قلعه ای بنا نهاد که امروزه ازآن به عنوان پادگان استفاده می شود و فاصله چندانی با شهر ندارد. وجود دریاچه زریوار درغرب شهر مریوان زیبایی خاصی به این شهر بخشیده و آن رابه یک منطقه تفریحی و سیاحتی مبدل کرده است.  

 

مراکزدیدنی و تاریخی

دریاچه زریوار. جنگل های مریوان. اورامانات تخت. روستای درکی. کوه کانی چرمه. کوه سناسره. کوه میانه. کوه پیاز. کوه تخت. سنگ نبشته اورامانات. قلعه ایمام

 

منبع : روزنامه همشهری         


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ